Tempel Thailand

20 augustus 2017 - Ao Nang, Thailand

Onze motoren zijn succesvol in Vietnam verkocht! Het duurde maar drie dagen voordat we een stel vonden die beide motoren wilde kopen. Met ongeveer 140 USD winst op zak kon onze reis naar Thailand beginnen.

De vlucht naar Bangkok was vroeg in de ochtend. We komen dan ook laat in de ochtend aan in ons hostel. We hoeven maar een paar uurtjes te wachten totdat we onze bedden kunnen krijgen. We besluiten daarom maar vast richting het centrum te gaan. Khao San Road is dé straat in Bangkok waar alle toeristen komen. Grappig dan om ook te zien dat toen we in het zijstraatje liepen, we maar één andere toerist zagen. De straat begint ’s avonds vol te staan met voedsel stalletjes. Dat zijn wok-en frituurpannen op twee wielen zeg maar. Daar kan je overigens ook voorgefrituurde insecten kopen, een beetje smaakloos volgens de pa van Marten. En verder vind je in de straat vooral de typische toeristen winkeltjes. Bij elke winkel kan je dezelfde olifanten hippiebroeken en olifanten t-shirts kopen. Alle welbekende fastfood ketens zijn hier gevestigd en er zijn vele reisbureaus om een tour voor je te plannen. Overal waar je loopt vraagt er iemand of je bij zijn restaurant komt eten of probeert iemand je een pak of overhemd aan te smeren. En dat alles onder het genot van harde muziek dat bij elk restaurant weer anders is. Heb je een goed beeld? Het is leuk om er doorheen te lopen en een goedgeprijsde Pad Thai te eten bij een wokpak op wielen. Maar voor het echte Thailand en de echte Thaise mensen moet je hier echt niet zijn.

Diezelfde dag nog komen de ouders van Marten aan in Bangkok. Gaaf! Weer bezoek en we hebben zin om een tijdje met ze rond te reizen. Na ze te hebben opgepikt van hun hotel, zijn we een hapje gaan eten. Even bijpraten over alles, morgen gaan we Bangkok verkennen.

Tempels tempels en nog meer tempels. Ze zijn anders dan de tempel uit Cambodja, Vietnam en China. Ze zijn vaak prachtig gemaakt. Maar het blijft een tempel. En na zoveel tempels heb je het op een gegeven moment wel gezien. We maken ook een tocht over de rivier die Bangkok doorkruist. We krijgen het Thaise leven op het water te zien. De huizen staan op palen boven het water, altijd gemaakt van hout. De meeste huisjes zijn wat verzakt en hebben minstens 2 rotte palen. De mensen lachen vriendelijk naar je terug en alles oogt gemoedelijk. ’s Avonds eten we in het Chinatown gedeelte van Bangkok. Door de Afrika ervaringen van de ouders van Marten zijn ze voorzichtig met eten en drinken ‘van de straat’. Het is daarom best een ding om ineens bij een vuil ogend stalletje op wieltjes te zitten aan een tafel die op de straat staat. Maar de buikjes zijn rustig gebleven en het eten is erg goed bevallen. Dit gaan we vaker doen!

Na Bangkok gaan we per trein naar Kanchanaburi, een klein stadje met veel geschiedenis. Hier loopt namelijk de spoorlijn doorheen die vele mensen het leven heeft gekost. Ken je de film ‘Brug over de rivier Kwai’? Toen de Japanners bijna heel zuidoost Azië in handen had tijdens de tweede wereldoorlog, stuurden ze oorlogsgevangenen naar Thailand en Birma om te werken aan een spoorlijn. Die moest ervoor zorgen dat ze makkelijker bevoorraad konden worden. Ook de gevangen uit Nederlands-Indië en Britse koloniën moesten hieraan meewerken. Dit waren vooral soldaten. Vele overleefde de werk en leefomstandigheden niet. In Kanchanaburi is een museum over de gebeurtenissen en is een begraafplaats te vinden waarin vele slachtoffers begraven zijn. Erg indrukwekkend om te zien. De spoorlijn zelf is er nog steeds en er rijd ook nog een ouderwetse trein.

Onze volgende stop is in het noorden van Thailand, Chiang Mai. Het is een drukke stad waar veel in de omgeving te zien en te doen is. We huren een scooter en gaan er lekker op uit. Helaas is rond deze plek (en vele andere in Thailand) veel (wilde-)dierentoerisme te vinden. Wat mij betreft een echte no-go. Tijdens onze scooter tocht kwamen dus veel plekken tegen waar dit van toepassing is. Desondanks is de omgeving prachtig en genieten we van de mooie natuur en het aangename klimaat. Om de omgeving nog beter te leren kennen huren we ook nog een auto, met de auto gaan we vijf dagen op pad rondom Chiang Mai. Nou ja, auto.. Een patserbak is een beter woord. Met de enorme Toyota Hilux manoeuvreert Ruud (de vader van Marten) ons uit de smalle straatjes van Chiang Mai. Zo rijden we over kronkelende bergweggetjes, langs tenenkrommende afgronden en hippe koffietentjes langs de weg naar geweldig mooie watervallen en leuke dorpjes. Een van de watervallen is wel twee tot drie huizen hoog, waarvandaan het water in een keer naar beneden valt. De frisse duik die we bij deze waterval nemen zal ons goed bijblijven. We rijden door naar Pai, een rustige plek die vol draait op toerisme. Wel een andere soort toerisme dan we in Bangkok hebben gezien. De mensen zijn er relaxt, vriendelijk en hebben vaak dreadlocks of lopen op blote voeten. Vele reggae cafés zijn er te vinden, daar zitten we dan ook graag. Het is een fijne plek om te zijn, maar de auto is maar een paar dagen gehuurd, dus wij gaan verder. De volgende stop is een klein stadje nog noordelijker dan waar we al waren geweest. Volgens de Lonely Planet is er een rivier waar veel inheemse volken langs wonen. Door middel van het huren van een boot kan je die volken bezoeken en zien hoe ze leven. Het is een mooie tocht waarbij we af en toe door wat dorpjes heen lopen. Het toerisme is hier al een tijdje, want de verkopers van de standaard armbandjes en olifanten-hippie-broeken vliegen ons om de oren. Desondanks is het mooi om te zien hoe de bamboehuisjes erbij staan. Na de rivier tocht is het tijd om terug te rijden naar Chiang Mai, waar we de auto terug brengen naar de verhuurder. Onze vliegtuigen gaan pas over twee dagen, dat geeft ons de tijd om wat te ontspannen en nog wat leuke dingen in de omgeving te doen. Wij gaan naar een tokkelbaan hoog in de bomen. Voor ongeveer een uurtje zweven we door het bos als twee vliegende eekhoorns. De laatste dag in Chiang Mai nemen Marieke en Ruud ons mee op een kook cursus ‘Thai eten’, als afsluiter van de twee weken samen. Van onze volumineuze chef (hij houdt van curry) leren we welke specerijen en kruiden er allemaal in verschillende gerechten worden gedaan en maken deze daarna zelf. Het is kleine groep mensen, wat het erg plezierig maakt om deel te nemen. Het was een lekkere avond.

Onze wegen scheidden de volgende dag, Ruud en Marieke gaan op weg naar Koh Tao en Marten en ik maken onze weg naar Koh Samui. De twee eilanden liggen niet ver van elkaar, in feite gaan er dagelijks tourboten op en aan, maar het kost nogal wat om dat even zo te doen. De kosten naar Koh Samui alleen al is een rib uit je lijf. We zijn het ondertussen een beetje zat dat we alleen van plek naar plek kunnen door een reisagentschap in te schakelen. De lokale Thai reist toch ook gewoon? Het blijkt moeilijk/onmogelijk om met openbaar vervoer te reizen en we besluiten vanaf de veerboot een lift te regelen. We vinden iemand die dezelfde kant opreist en een mooie, lege open achterbak heeft en ons graag meeneemt. Hij zet ons af vlakbij ons hotel. Super aardig en een gave ervaring! Wie weet gaan we dit vaker doen. Koh Samui is een mooi eiland. We racen wat rond op onze scooter en bezoeken wat uitzichtpunten en watervallen. Ook drinken we veel te dure biertjes te waarde van 8 euro per stuk en houden ons veelzijdig dieet aan (uuh, kip met cashewnoten en zoetzure kip). Marten zijn oor voelt niet goed aan en we bezoeken om die reden het ziekenhuis. Hij krijgt antibiotica voorgeschreven en mag voorlopig niet meer onder water met zijn oren. Na vijf dagen op Koh Samui gaan we met de veerboot weer terug naar het vaste land, op weg naar Krabi. Marten haalt mij over om nog eens te gaan liften, maar dan het hele stuk! Het kost ons weinig moeite en tijd om steeds weer een nieuwe lift te vinden. We voelen ons helemaal veilig en de Thai zijn ontzettend aardige en behulpzame mensen. Sommige boden ons zelfs hele maaltijden aan! Het duurde zes uurtjes voor we veilig en wel op de plek van bestemming aankwamen. Een mooie kamer met het heerlijkste bed van Azië verwelkomt ons. En dat voor een tientje. Wij weten dat we Ruud en Marieke hier weer gaan ontmoeten en daar kijken we naar uit. We doen het lekker rustig aan en relaxen wat op strandjes en rijden door kastgebergten.

Alles komt een keer tot een einde, zo ook onze avonturen met de ouders van Marten. Afscheid is onvermijdelijk, maar zeker niet voor altijd. Ruud en Marieke, het was super dat jullie helemaal naar Thailand zijn afgereisd om ons te zien. We hebben genoten!

Onze vlucht naar Maleisië is al geboekt, we vliegen 21 august. Krabi is de plek waar we nog wat nagenieten voordat we naar een nieuw avontuur gaan. We hebben veel zin in Maleisië en zijn benieuwd wat dit land ons gaat brengen.

Tot de volgende keer maar weer!

Liefs,
Marten en Marloes

1. Ria Cremer:
    10 december 2017
    Hallo Marloes, hallo Marten,

Heel hartelijk bedankt voor de fantastische foto’s. Ik heb ze met veel plezier bekeken. Ook het verhaal, wat jij schrijft is heerlijk, ik herinner me weer heel precies aan de ervaringen, die wij ook in Thailand hebben mogen beleven. Wij wensen jullie verder een hele mooie reis met veel nieuwe ervaringen. Lieve groetjes van allemaal. Dieter en Ria
  2. Ria Cremer:
    18 december 2017
    Ik weet niet waar jullie nu zijn, maar wij wensen jullie hele gezellige kerstdagen en een Spannende jaarwisseling, lieve groetjes van