Vergezichten in Pokhara

10 februari 2017 - Pokhara, Nepal

Pokhara

De rit naar Pokhara ging vrij soepeltjes, vergeleken met de reis naar Chitwan. De eerste helft was wederom een bumby ride, de tweede helft een welkome geasfalteerde weg. Hoe blij kan je met asfalt zijn. De stad heeft qua uiterlijk wat weg van Kathmandu, het is alleen wat uitgestrekter. De wegen zijn er iets beter geregeld en rondom het meer (wat ze: Lakeside noemen) vind je voornamelijk toeristen. De Nepalezen zijn in dit gebied duidelijk welgestelder, afval is in mindere mate aanwezig en alles is geasfalteerd. De prijzen van eten en een flesje water of een biertje, liggen hier dan ook hoger.

Ons hotel is prima, warm water is aanwezig en we zijn in 50 passen op de ‘boulevard’. Phewa Lake is een super mooi meer om te zien. Omringt met bergen en aan de kades prachtige gekleurde bootjes. Langs het meer zijn vele restaurantjes te vinden. Wij kwamen aan rond 2/3 uur in de middag. We hebben de stad een beetje verkent, maar kwamen er al gauw achter dat dit niet het Nepal is dat we kennen van Kathmandu en Chitwan. Mede door de ‘hoge’ (voor ons westerlingen nog steeds redelijk lage) prijzen, de ronselaars bij de vele restaurantjes en de westerse eettentjes. Daarbij kostte de zipline ons een vermogen! Ongeveer 65 euro per persoon, voor twee minuten aan de lijn. Maar vanwege de ligging ben je een middag bezig met heen en weer te reizen. Vrij snel besloten we deze aan ons voorbij te laten gaan. In plaats van de zipline hebben we gekozen voor een huurmotor. Deze kon ons op de top van de ‘Sarangkot’ brengen, waar we prachtig uitzicht zouden moeten hebben op het Himalaya gebergte. Wat haarspeldbochten en zand- en grintweggetjes later, kwamen we op de top. Wat een uitzicht. We waren er even stil van. De Annapurna (ook een hoge berg) stak met kop en schouders uit boven de bergjes die eronder lagen. Het is als een extra verdieping bergen, op een berg. Boven de wolken, boven de mist. Wauw.

Na wat foto’s reden wij verder naar een bat cave. In deze grot hebben wij een enorme vleermuizenkolonie mogen aanschouwen, van redelijk dichtbij. Niet enorm spectaculair, wel de 220 Rupees waard (2 Euro).

Als afsluiter van de dag een heerlijke wrap bij het meer gegeten, biertje gedronken en klaar maken voor de reis terug naar Kathmandu. We rijden rond 7:30 weg uit Pokhara en komen rond 4 uur aan in Kathmandu. Daar maken wij ons klaar voor de tocht der tochten. De trekking van Jiri naar Everest Base Camp.

(AAAAAHHHH, spannend)

Liefs,

Marten & Marloes

1. Gerard:
    13 februari 2017
    Ja lieverds das echt wel top hoor wat jullie ervan maken.
    Leuk om dit stuk gelezen te hebben. Nog veel meer plezier gewenst. Knuffel
  2. Mariska meijers:
    14 februari 2017
    we gaan als leken even kijken naar wat een zipline is ... klinkt allemaal erg leuk