Heerlijk Chitwan

8 februari 2017 - Chitwan National Park, Nepal

Chitwan

Wauw, wat is het heerlijk wakker worden hier in Chitwan. De vogels zingen vroeg hun lied en de dauw hangt over het  terrein van ons hutje. Het is 6 uur ’s ochtends en we moeten haasten om op tijd te komen voor onze safari. Gisteren hebben we namelijk twee safari’s geboekt in het national park. We gaan eerst met een kano de rivier af. Daarna een paar uur hiken door de jungle en eindigen bij een olifanten breeding center. Voor in de middag hebben we een jeepsafari geboekt.

De safari begint echter ’s morgens vroeg zodra je de deur van het hutje open doet. We waren helaas iets te laat, anders hadden we de eerste neushoorn voor ons terrein al kunnen spotten. Na een prima ontbijt, bracht de gids ons naar het vertekpunt. Nadat onze toegangskaarten voor het park waren geregeld mochten we in een gammele kano stappen. Normaal gesproken is een wiebelende kano best grappig. Het is alleen de vraag of je hier ook om kan lachen, wanneer er drie krokodillen aan de andere zijde van de rivier naar je zitten te loeren. Maar goed, met vol vertrouwen, een tas vol apparatuur en ongeveer 5 chinezen stapte we in onze kano. De ochtend dauw beloofde een spookachtige tocht, waarbij zo nu en dan een wild dier uit nevel oprees. Wauw, wat is dit mooi.

Na een ruim uur en met een pijnlijke kont stapten we aan de oevers van de jungle uit. Het eerste wat we spotte waren voetafdrukken van een tijger. Dit beloofd wat. Het waren verse afdrukken van een dier wat erg lastig te vinden is. Turend door de bosjes zoeken we naar het wild. Best spannend, aangezien de ranger geen wapen of portofoon bij zich droeg. Na ruim een uur te hebben gehiked, liepen we dichter bebost gebied binnen. De tijger hebben we niet gespot. Wel apen, herten, een neushoorn, wild zwijn en prachtige vogels.

Zoals veel mensen weten leven olifanten in Azie vaak in gevangenschap. Bij het breeding centrum kwamen we hiermee in aanraking. Volgens de ranger werden de olifanten goed behandeld. Aan de kettingen om hun benen te zien, trekken wij dat in twijfel. Na een lunch buiten het park begonnen we rond half 1 met een jeepsafari. Aangezien de meeste dieren ’s ochtends of ’s middags te voorschijn komen, verwachtte wij niet heel veel te spotten. Dit bleek niet helemaal te kloppen.

In no time spotte we wilden herten en een beer vlak voor onze auto. Een uurtje laten stonden we oog in oog met een neushoorn. In de foto’s is dit terug te zien. Als afsluiter kregen we het schauwspel van een pauw die zijn vrouwtje verdedigt te zien. Zijn prachtige veren in de avond luwte gaven een mooi aangezicht.

’S Avonds lekker en goedkoop gegeten. Daarna met behulp van een biertje rond een uurtje of 11 in slaap gedommeld.

Dan komen we bij vandaag, de dag dat ik dit schrijf. Het is 7 februari en we hebben een relax dag gehad. ’S Morgen om 9 uur ontbeten en vervolgens geluierd tot een uurtje of 12. Een wasje gedaan, foto’s uitgezocht en alle bestanden overgezet naar een harde schijf. Vanaf een uurtje of half 2 tot een uurtje of 5 hebben we, in een koffiebar met relatief goede Wifi, een film van minder dan een gig naar YouTube geupload. Tergend traag, maar alles voor de achterban!

Morgen gaan we richting Pokhara. Ze blijken daar één of andere gigantisch lange en hoge zipline te hebben. We will see!

M&M

Van reisblog naar fotoboek